Tillbaka
Star Gear Mini Band, Yellow, Light, 600 x 0,4mm

Star Gear Mini Band

Mini Band från Star Nutrition Gear är de små gummibanden som kommer ta din träning till nästa nivå!

Information

Star Gear Mini Band

Mini Band från Star Nutrition Gear är de små gummibanden som kommer ta din träning till nästa nivå, oavsett om du är en nybörjare som tränar hemma eller ett proffs som bor på gymmet!

  • Mångsidig träning i kompakt format
  • Progressivt motstånd
  • Ökar aktivering av svåråtkomliga muskelgrupper
  • 100% latex

Mini Bands är de multifunktionella gummibanden som tagit träningsmarknaden med storm. Designen är lika simpel som den är genial och antalet möjliga användningsområden är i det närmaste obegränsat! Med hjälp av banden, som enkelt får plats även i den minsta träningsväskan, kan du utföra allt från tung styrketräning och specifik muskelaktivering till uppvärmning och rehab.

Progressivt motstånd

Gummibanden har ett s.k. progressivt motstånd – vilket innebär att ju mer de sträcks ut desto högre blir belastningen, och det är just denna egenskap som gör banden så användbara. Till skillnad från vanliga fria vikter eller maskiner, där belastning är densamma genom hela rörelsen, erbjuder gummibandsträning ett dynamiskt motstånd där det är lättare i början av rörelsen (där man är som svagast) och tyngre i slutet av rörelsen (där man är som starkast).

5 olika nivåer

För att få en belastning anpassad efter just din styrka i olika övningar finns banden att tillgå i fem skilda motståndsnivåer. Alla band har samma längd/omkrets (600 mm) och bredd (50 mm) men varierar i tjocklek.

Färg Tjocklek Motstånd Gradering
Gul 0,4 mm 2,27 kg Lätt
Grön 0,6 mm 2,27 - 4,54 kg Lätt/Medel
Blå 0,8 mm 4,54 kg Medel
Röd 1,0 mm 4,54 - 6,8 kg Medel/Hård
Svart 1,2 mm 6,8 kg Hård

Exempel på övningar

Knäböj med gluteusaktivering

Genom att placera ett gummiband runt benen i en knäböjsrörelse tvingas du aktivt pressa ut  och hålla isär knäna. Detta gör att du får bättre kontakt med gluteusmusklerna under övningen.

Bicepscurl

Denna övning kan utföras sittande eller stående. Placera foten i ena änden av bandets ögla och greppa den andra änden med handen. Böj armen genom att kontrahera bicepsmuskeln.

Donkey Kick

Placera gummibandet runt båda benen, strax ovanför knähöjd. Från en position där du står på armbågar och knän lyfter du ett ben i taget upp i luften. Bränner bra i baksida lår.

Cykeln

Uppgradera dina sit-ups! Ligg på rygg och placera bandet runt fötterna. Håll sedan fötterna ovanför marken och för dem växelvis fram och tillbaka, som om du trampar med pedalerna på en cykel.

Glute kickback

Enkel men effektiv övning för rumpträning som du kan utföra var som helst. I stående position placerar du bandet runt fotlederna och lyfter/pressar ett ben i taget bakåt så långt du orkar.

Enarmsrodd

Grym övning för rygg och baksida axlar. Placera foten i ena änden av bandets ögla och greppa den andra änden med handen. Dra sedan armen mot kroppen i en roddliknande rörelse